Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Play By Forum / Twórczość własna Dyskusje RSS
PBF - z czym to sie je?
Cos dla MG... i dla graczy.
Avatar
lopata #1
Member since Feb 2007 · 523 posts · Location: Czy to ważne?:P
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Subject: PBF - z czym to sie je?
Nie wiem dokładnie jak wygląda sposób grania przez forum (po prostu nigdy niemiałem okazji nawet zagrać w ten sposób :-/ ), tak więc musiałby ktoś mi kilka instrukcji podać na temat mechanizmu takiego grania no i rzutów.

MODZ: Przyciecie posta i tematu, reedit calego watku :)
"...a ścieżka, którą podążać będą zaścieli trawy krwią bezbronnych i niewinnych. Szczątki ludzkie wskrzeszać będą do swych armii aż do upadku wszelkiego życia. Nim słońce..."

Same plusy...a minusy to też plusy;)
This post was edited 2 times, last on 2007-10-29, 11:35 by Zorann.
Avatar
Rogal #2
Member since Jan 2007 · 137 posts · Location: Mrągowo
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Sam również prowadziłem tylko "żywe" sesje, ale w pbfach brałem udział jako gracz. Z tego co dobrze wiem to obecność rzutów zależy od Ciebie a samo rzucanie wykonujesz sam. Na forum zamieszczane jest jedynie to co następuje po tym rzucie. Nie chodzi tu o wynik lecz o samą akcje jaką rozstrzygnął rzut kośćmi. Wygląd takiej sesji możesz podpatrzeć na pbfie, którego prowadzi Zorann. Tak schematycznie :
1. Opis MG
2. Odpowiedź graczy na to co napisał MG + opis akcji jakie zamierzają podjąć
3. Odpowiedź MG na akcje graczy

To tak zgrubsza opisałem jak taki pbf funkcjonuje.
"Ostateczne poświęcenie kapitana i jego rycerskiej braci nie pozwoliło na triumf wroga."
This post was edited on 2007-10-29, 11:27 by Zorann.
Avatar
Zorann (Administrator) #3
User title: Ten który czuwa
Member since Jan 2007 · 4861 posts · Location: http://www.zmm.ow.pl/mapa.jpg
Group memberships: Administratorzy, Animatorzy, Global Makers, PBF Game Master, Strażnicy, Użytkownicy
Show profile · Link to this post
In reply to post #1
Jako ze lubie miec konkurencje to ulatwie Ci sprawe, bo bylem graczem i jestem MG wiec spiesze z pomoca, liczac ze wkrotce wystartujesz:

- Nie wiem jak rozwiazujesz sprawe rzutow w realu (jawnie, czy moze nie pokazujesz graczom co wypada), ale na pbf zdecydowanie polecam rzuty tajne.
Powody oczywiste - mozna chociazby na ircu skryptem robic rzuty jawne, wiec nie jest to tak, ze nie ma mozliwosci, ale komu sie chce umawiac tylko po to, zeby rzuty pokazac? Szkoda czasu, a szybko odkryjesz, ze potrzeba go do prowadzenia sesji znacznie wiecej, niz na zwykle napisanie posta co jakis czas. Wszelkie liczby, procenciki itp, jesli chcesz sie w to bawic, rob to za kulisami. Gracze beda zmuszeni uwierzyc, ze nie cheatujesz... i tak bedziesz cheatowal :D

- Mechanika... tu sa 2 rozwiazania:
a) Kompletny brak mechaniki, storytelling => nawet jak wprowadzisz mechanike, to w przypadku pbf to jest najwazniejsze i mechanika chcac nie chcac zejdzie na dalszy plan tak dla Ciebie jak i dla graczy. A w koncu tak powinno byc. Rozgrywke trzeba prowadzic tak jakby to byla jakas interaktywna powiesc, czy tam zbior opowiadanek, z czego Ty jestes autorem, a gracze czytelnikami podpowiadajacymi co by w fabule umiescic. Dobre porownanie => bo i tak zrobisz po swojemu ;)
b) Cyferki => wiadomo, exp, hit, skille itp.
W swojej sesji uciekam od tego, daje exp raz na jakis czas (dlugi :D ), a to dlatego, ze wymaga to czasu a i w rozgrywce jest zwyczajnie zbedne... Mozna sobie liczyc ze gracz dostanie 100exp za posta i jakies tam dodatki za uzycie skilla czy zabicie czegos, ale trzeba cos wiecej, zgodnie z regula z podpunktu a najwazniejsze jest storytellingowanie i wlasnie to nalezy premiowac expem, a ocenianie tego to dopiero sztuka...
Co do szansy trafienia itp, polecam dawac bonusy za bogatszy opis, niz za "wale go mieczem". Tak samo skutki dzialania magii i w ogole wszystko ;)
(mysle ze jak dlugo GMujesz to nie musze o tym pisac, ale mam nadzieje, ze moi gracze to czytaja).

- Jak wyglada sposob grania przez forum? Mozesz skorzystac z mojej sesji i podejrzec jak sie wszystko odbywa, mozesz wymyslic swoj sposob, choc nie polecam np. rozdzielac na 2 tematy odcinkow i deklaracji graczy, robilismy tak w sesji Hrona (pamieta ktos?) i nie podobalo sie to nikomu, zostalo zmienione w trakcie.

Hmm... Sie rozpisalem, a niewiele w tym konkretu na koncu wyszlo, mam nadzieje, ze pomoglem, jak nie, to pisz ;)
Złowrogi Ostrzeliwujący Regularnie Aroganckich Nieprzyjaciół Narwaniec
"Samson często strugał kołki. Po pierwsze, wyjaśniał, jest to czynność w sam raz dla idioty, na jakiego wygląda. Po drugie, mawiał, struganie kołków uspokaja, wpływa korzystnie na system nerwowy i trawienny. Po trzecie, tłumaczył, rżnięcie drewna pomaga mu podczas wymuszonego przysłuchiwania się dyskusjom o polityce i religii, albowiem zapach świeżego wióra łagodzi odruchy wymiotne. "
Avatar
Rogal #4
Member since Jan 2007 · 137 posts · Location: Mrągowo
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Ja będe bardzo długo pamiętał sesje Hrona, bo to właśnie od niej zaczęła się moja przygoda z RPG :)
A wracając do tematu, to myśle że z poradami jakie udzielił Zorann powinieneś szybko załapać o co chodzi. Na pbfie bardziej od statystyk liczy się dokładny opis.
"Ostateczne poświęcenie kapitana i jego rycerskiej braci nie pozwoliło na triumf wroga."
Avatar
lopata #5
Member since Feb 2007 · 523 posts · Location: Czy to ważne?:P
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Warhammer 40000 oraz wszelkie gry na kompa przeokropnie nie podpasowały mi. Ja tu mówie o młotku tym w świecie fantasy. A z tego co przeczytałem co napisał Zorann kompletnie nie trzeba znać systemu przez graczy. Ale teraz jeszcze pytanie jak walki wyglądają(ee, chyba trochę posiedzę jednak i poczytam tą waszą sesje z falouta)?
"...a ścieżka, którą podążać będą zaścieli trawy krwią bezbronnych i niewinnych. Szczątki ludzkie wskrzeszać będą do swych armii aż do upadku wszelkiego życia. Nim słońce..."

Same plusy...a minusy to też plusy;)
Avatar
Rogal #6
Member since Jan 2007 · 137 posts · Location: Mrągowo
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
In reply to post #4
Gra o której mówisz jest oparta o uniwersum Warhammera 40000, który jest światem s-f. Nie ma więc wiele wspólnego z Warhammerem, w którego zamierza grać Łopata. Ja sam nie grałem w DnD, ale słyszałem że Mlotek jest od niego mroczniejszy.

edit:

Walki wyglądają jak w schemacie przedstawionym przezemnie. Czyli MG opisuje graczom przeciwników i inne istotne dla graczy rzeczy. Na to gracze w następnych postach opisują co mają zamiar zrobić. Jak już wszyscy odpiszą, MG pisze co się dalej stało, czyli z uwagą na akcje graczy (udane lub nie) opisuje dalszą akcje.
"Ostateczne poświęcenie kapitana i jego rycerskiej braci nie pozwoliło na triumf wroga."
This post was edited on 2007-08-20, 08:11 by Rogal.
Avatar
lopata #7
Member since Feb 2007 · 523 posts · Location: Czy to ważne?:P
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Rozumiem czytając już cząstkowo wasze sesje, że labirynty i łamigłówki będzie trudno rozegrać(mam jakąś tam wizje i chyba wyjdzie to w praniu :-p )
"...a ścieżka, którą podążać będą zaścieli trawy krwią bezbronnych i niewinnych. Szczątki ludzkie wskrzeszać będą do swych armii aż do upadku wszelkiego życia. Nim słońce..."

Same plusy...a minusy to też plusy;)
This post was edited 3 times, last on 2007-10-29, 11:31 by Zorann.
Avatar
Zorann (Administrator) #8
User title: Ten który czuwa
Member since Jan 2007 · 4861 posts · Location: http://www.zmm.ow.pl/mapa.jpg
Group memberships: Administratorzy, Animatorzy, Global Makers, PBF Game Master, Strażnicy, Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Masz racje, lamiglowki i labirynty raczej ciezko bedzie zrealizowac, a nawet jak sie uda to trudno powiedziec co dokladnie z tego wyniknie... Zwlaszcza z labiryntu.

Ale teraz jeszcze pytanie jak walki wyglądają
Hmm... http://idarionis.nazwa.pl/UNBforum/inde…?req=thread&… => od tego posta do... a ile tam chcesz. To tak z grubsza, bo to nietypowa walka (gracze siedza w pickupie/na pace pickupa i opedzaja sie od motocyklistow). Jak widac opis najwazniejszy. Kolejna rzecz na ktora zwroc uwage (dopasowuje przyklad do mojej sesji): Jak piszesz ze na srodku pola lezy stara beczka i masz na mysli piszac to beczke drewniana, a tego nie napisales i gracz bedzie sie chcial za nia schowac przed ostrzalem snajperskim... To blad popelnil MG, a nie gracz. I dobrze by bylo zeby MG szybko skorygowal sobie w glowie, ze beczka jednak jest metalowa (bo w flloutowej sesji malo komu do glowy by przyszlo, ze beczka moze byc drewniana, prawda? :D ), a na przyszlosc pamietal zeby opisac dokladnie jak duze cos jest itp. O ile w normalnym opisie moze to byc zbedne, to w walce okazuje sie szczegolnie wazne, warto opis zaczac tworzyc jeszcze przed sama walka czastkowo podajac coraz to nowe, drobne, a istotne szczegoly. Wniosek - opis jest wazny, ale robiac walke, to opis jest przenajwazniejszy i musi zawierac wszelkie elementy, nie mozna pozostawic miejsca na niedomowienia prowadzace do pytan "a gdzie ja wlasciwie stoje", "a gdzie jest wrog", "NPC/BG, rzuc apteczke (kiedy NPC/BG jest na drugim koncu miasta)".

Jak będzie wyglądać tworzenie postaci?
Poogladaj pozostale tematy w dziale pbf.

Co do kwestii, ze gracze nie znaja mechaniki - moi znaja, maja swoje karty postaci (i bezwzgledny, karany smiercia w razie nieposluszenstwa nakaz, aby karta sie z nikim nie dzielic), ale rzuty itp w ogole ich nie interesuja, wiec cos dobrego dla milosnikow cyferek i rozwijania postaci jest takze.
Złowrogi Ostrzeliwujący Regularnie Aroganckich Nieprzyjaciół Narwaniec
"Samson często strugał kołki. Po pierwsze, wyjaśniał, jest to czynność w sam raz dla idioty, na jakiego wygląda. Po drugie, mawiał, struganie kołków uspokaja, wpływa korzystnie na system nerwowy i trawienny. Po trzecie, tłumaczył, rżnięcie drewna pomaga mu podczas wymuszonego przysłuchiwania się dyskusjom o polityce i religii, albowiem zapach świeżego wióra łagodzi odruchy wymiotne. "
DarkEden #9
Member since Jan 2007 · 262 posts
Group memberships: Użytkownicy
Show profile · Link to this post
Widze ze wszystko co nalezalo powiedziec zostalo powiedziane i choc grywam na sesjach pbf czesto gesto od dawna to niewiele moge tutaj dodac. wkleje wiec kilka linkow do poprzegladnia w dlugie koncowoletnie wieczory

http://www.liar.solinari.us/archive/
tutaj masz co czytac w razie nudow

http://www.liar.solinari.us/viewtopic.…?t=703&postda…
tutaj dyskusja z tamtego forum moze sie przydac bo miales watpliwosci w tej kwestii

http://forum.gildiarpg.pl/viewforum.…?f=48&sid=e5a7d…
Nastepne forum do poduszki podlinkowalem ci prosto do konkretnego dzialu specjalnie dla ciebie :D :D :D

http://forum.szarysmok.eu.org/viewforum.php?f=19
rozne takie :-p
[Image: http://img11.imageshack.us/img11/6373/projekt4084gc.jpg]
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20120620-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Page created in 179.1 ms (122.1 ms) · 97 database queries in 8.9 ms
Current time: 2020-08-14, 17:20:17 (UTC +01:00)